Kreativitet..

Hade tänkt mig baka ett gott morotsbröd. Är så himla gott med hembakat bröd och så ska det bli intressant och se hur det verkar.. Min farmor ringde nyss, trevligt och höra ifrån henne..=) Pratade om ditten och datten och om precis ingenting. Nu har Anticimex gubbarna varit här också..fick vara borta 2 timmar och sedan vädra ur lägenheten..men jag tyckte inte att det luktade något nämnvärt..som tur va. Fördrev tiden på Ica, Elgiganten, Rusta och Silvan..haha..fast det blev ganska långtråkigt efter ett tag eftersom jag inte va ute efter nåt...då kan 2 timmar bli riktigt lååånga..!! Men som sagt..

Tänkte ta mina kursböcker och förflytta mig till köksbordet, kanske kan få lite mer lugn till att läsa där? Men först ska jag sätta degen..

Recept på mitt morotsbröd..

Morotsbröd


Ingredienser:

50 gram jäst

5 dl ljummet vatten

4 dl finriven morot

250 gram keso

2 tsk salt

1 msk olja

4 dl grahams mjöl

Cirka 15 dl vetemjöl


Gör så här:

Värm vattnet tillfingervarmt, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt salt, olja, morötter, keso och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig.Ta upp degen på mjölat bakbord. Forma till en fyrkantig degplatta som läggs i en smord långpanna. Skåra degplattan i rutor. Låt jäsa under bakduk i cirka 30 minuter och grädda mitt i ugnen i cirka 25 minuter i 225 grader. Låt svalna på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0